Laatst gewijzigd: 14-03-2026
Fotoalbum
Verslag pubquiz 2
Op zondagmiddag 15 februari werd er voor de tweede keer een Pubquiz georganiseerd in de Hof van de Koning. Ondanks een voetbalwedstrijd van Heerenveen en een schaatstoernooi kwamen er toch ongeveer 60 personen naar de Hof van de Koning. Deze keer mocht je zelf een groep samenstellen van 4 personen. Dat is iedereen goed bevallen. Evert-Jan en Klaas hadden speciaal voor de OOVH weer een mooie quiz samengesteld. Er werd enthousiast meegedaan. Het mooie van een pub quiz is dat je moet overleggen over het antwoord. Wat ga je opschrijven ! Fanatiek werd er meegedaan, echter hier geldt ook:… meedoen is belangrijker dan winnen. Een belangrijke thema van de quiz is altijd het onderwerp muziek. Daar is veel te winnen , maar ook te verliezen. Maar altijd leuk om te doen. Het liep allemaal op rolletjes, mede ook door de perfecte organisatie. Een geslaagde middag. De activiteitencommissie. Hierbij de eerste inbreng van leden over hun ervaringen tijdens een activiteit. Cobi en Jan, bedankt!
Activiteitencommissie OOVH
Met de Museum Plus Bus naar het Drents Museum in Assen
Beste leden van de OOVH,
Met de Museum Plus Bus naar het Drents Museum in Assen, dat werd een mooie, geslaagde dag. Alles was tot in de puntjes verzorgd door o.a. Harry Kerkhof en de buschauffeur. Zij hadden het goed voor elkaar. De bus was stipt op tijd en nadat de rolstoel, rollators en andere hulpmiddelen via een lift in de bagageruimte zijn ingepakt gingen wij op weg naar Assen.
In Assen stond de koffie met gebak voor ons klaar en na een heldere uitleg van een museumvoorlichter over de tentoonstelling, Microkosmos, konden wij de wonderkamerobjecten en verschillende verzamelingen vanaf de 14e eeuw bekijken in een erg geslaagde tentoonstelling (zoals wij vaak nog doen in de vitrinekast).
Na de lunch die ook alweer prima verzorgd was, nog tijd om het museum te bekijken waaronder o.a. de oudste boomstamboot van de wereld, schilderijen o.a. Van Gogh in Drenthe enzovoort.
Na een zeer geslaagde dag was het alweer tijd om met de Plus Bus terug te rijden naar Heerenveen, iedereen had zeker genoten en het is zeker de moeite waard om nog eens met de Plus Bus op reis te gaan. Deze Bus is zeker voor iedereen met een beperking een uitgelezen kans om een museum te bezoeken.
Dus beste leden van de OOVH geef je op voor de volgende keer, dit was zeker een goed geslaagde actie van de OOVH!
Groetjes Jan en Cobi Lenis
Verslag van Harry Kerkhof
Op donderdag 12 febr.’26 zijn we met de Museum Plus Bus (= initiatief van de Vriendenloterij) naar het Drents museum geweest. Toen de deelname van de OOVH te gering was (minimaal 35 pers.), is de KBO en PCOB (Katholieke en Protestantse Ouderenbond) en later Caleidoscoop gevraagd, of die ook wilden profiteren van dit gratis reisje. Zo kwamen we tot 43 aanmeldingen. Helaas waren er kort voor 12 februari wel 10 afmeldingen en op de dag zélf waren er nog 3, die gewoon niet kwamen opdagen. Dit was wel wat teleurstellend, maar met 30 deelnemers kon de reis gelukkig toch doorgaan. Zo gingen we onder leiding van de zeer bekwame, ervaren, vriendelijke en zeer hulpvaardige en stipte chauffeuse, Jorine Roelofsen toch opgewekt op reis naar Assen.
Bij het museum stond de gastvrouw van de Plus Bus, Annet Bos, ons al op te wachten en heette ons van harte welkom. Zij was voor de eerste keer gastvrouw, ook zij toonde zich heel vriendelijk en hulpvaardig. Wij werden door de groepsingang via de garderobe naar de aparte groepszaal geleid. Daar stond de koffie, thee en “gebak” (een stuk opgespoten Drentse koek) al voor ons klaar en kregen van Kees… een heel boeiende inleiding, zodat we al precies wisten, wat we konden verwachten.
Al deze dingen verhoogden de sfeer van gezellige saamhorigheid in de groep, die tijdens de ontdekkingstocht door het museum goed te merken was. We waren, zowel door de Museum Plus Bus (Jorine en Annet), als door het Drents museum als een besloten VIP-groep benaderd. Toen al bleken we inderdaad een saamhorige groep te zijn geworden. Na de inleiding van Kees kregen we lijsten mee, waarin elk voorwerp werd beschreven. En toen konden we los in het prachtige Drents museum. Bekijkt u de foto’s maar!
Eerst bekeken we de “Wunderkammer” en de “Microkosmos”, maar er was nog veel meer: Van Gogh en andere “Drentse” schilders, Het grootste poppenhuis van Nederland, de keuken in de kelder, Het “Meisje van Yde” en nog veel meer, te veel om op te noemen en in deze korte tijd te kunnen bezichtigen. We kunnen hier best nog een keer komen. Iedereen was enthousiast over hoe prachtig en veelzijdig het Drents museum is.
Veel te snel was het al weer tijd, om naar het restaurant “Pingo” te gaan voor de lunch. Ook hier bleek het allemaal heel goed verzorgd en de soep, bolletjes met ham, kaas, taugé, enz. lieten we ons goed smaken. Na de lunch konden we nog een uur rondkijken in het museum en was het al tijd voor de terugreis.
We trokken de jassen weer aan, de rollators werden ingeladen en we namen voldaan weer plaats in de bus. We namen afscheid van gastvrouw Annet Bos en bedankten haar voor deze mooie dag. Chauffeuse, Jorine ging met ons langs een andere weg terug naar Heerenveen, zodat we onderweg weer iets anders, iets nieuws, of juist iets bekends konden zien. Als dank voor de prachtige dag en de plezierige leiding is in de bus nog een collecte gehouden voor Jorine. Er werd de hele dag strikt gehouden aan het reisschema, zodat we al om ongeveer 17:00 uur, nog voor donker, in Heerenveen terug waren. Natuurlijk worden er al weer afspraken gemaakt, om ons weer op 1 oktober aan te melden voor een volgende reis met de Museum Plus Bus.
Toneel
Op zaterdagavond 24 januari hadden we een toneelstuk van de toneelvereniging SAMEN EEN.
Het verhaal ging over een supermarkt die niet zo best draaide omdat er aan de overkant een grotere supermarkt was geopend. De super de super van Sjors de bedrijfsleider was een van de slechts lopende filialen van de spermarktketen.
Er kwam een dame van het hoofdkantoor die eens ging kijken wat er niet goed ging in het filiaal. Het personeel had niet zo veel te doen en ging maar met de producten spelletjes doen zoals bowlen met de kolen en flessen wasmiddel.
De dame van het hoofdkantoor werd een beetje verliefd op Sjors en ze bedacht een teambuilding sessie maar ook dat liep niet zo geweldig. Komische situaties wisselen zich in een snel tempo af in deze klucht in de supermarkt, compleet met hangouderen, een op hol geslagen flessenautomaat en een accordeonist voor de deur.
Al met al een gezellig stuk het was alleen jammer dat de weersvooruitzichten niet zo goed waren waardoor de belangstelling minder groot was dan waar we op gerekend hadden.

Volg ons op Facebook























